imlover

اشتراک گذاشته شده با :

طراحی صنعتی

باهائوس دسائو / بهزاد سلیمانی
باهائوس دسائو / بهزاد سلیمانی
"...باید توجه داشت تولیدات صنعتی و صنایع‌دستی بدلیل نوع ابزار متفاوت نیستند، بلکه این تفاوات بیشتر ناشی از "تقسیم صنعتی فعالیت‌ها" است، در حالیکه در مورد صنایع‌دستی، "نظارت کامل فرد" مطرح است. این محدودیت اجتناب‌ناپذیر یعنی انفرادی کار کردن، به طور خطرناکی فرهنگ را در چهارچوب اقتصادی معاصر تهدید می‌کند. تنها داوری این درد، تغییر روش کلی در مقابل مسئله کار است. این تغییر روش با پیشرفت تکنیک به اثبات رسیده است به این صورت که کار گروهی می‌تواند در مجموع بیش از کار انفرادی، بشریت را به نتایج مثبت برساند. بدینسان، ماشین فقط به عنوان وسیله‌ای اقتصادی که جانشین تعدادی کارگر شده است شناخته نخواهد شد. در ضمن وسیله‌ای برای محدود کردن صنایع‌دستی نیز نخواهد بود. در این صورت ماشین می‌تواند وسیله‌ای برای التیام ملال انگیز فعالیت‌های جسمی انسان گردد و او را در ازدیاد نیروی کاریش یاری کند. به عبارتی دیگر ماشین می‌تواند به نیروی خلاقه انسان شکل دهد...و مسئله اساسی، یافتن راه درست تقسیم نیروهای خلاقه، در قلب مجموعه تولید است. ..." "...مایر به منظور ریشه کن کردن ضعفی که در برنامه تحصیلی باهاوس وجود داشت، دامنه دوره معماری را گسترش داد. او طرحی برای درس‌های ریاضیات و هندسه ارائه کرد و یک دوره منظم را ایجاد نمود و مسئولیت‌های اجتماعی معمار را مورد تایید قرار داد. او گفت: معماری تنها فعالیت فردی یک هنرمند نیست، بلکه ساخت بنا یک فعالیت اجتماعی است. ..." "...یکی از اقدامات دیگر مایر این بود که درهای مدرسه را به روی دانشجویانی که مشخصاً استعداد خاصی نداشتند باز کرد. باهاوس قصد ندارد تا افراد خاص را جذب کند بلکه می‌خواهد تا حد امکان افراد را به طور صحیح با جامعه یکی کند. مایر یکپارچه کردن افراد را با جامعه تنها هدف قابل قبول تحصیل در باهاوس می‌دانست: " هر دانشجویی باید یک عضو غیر متخصص از یک جامعه تعاونی باشد". ..." مطالب بالا بخش‌های از کتاب "باهاوس دسائو، امیدواری به نسل آینده" است. کتابی که تنها به روایت تاریخ نمی‌پردازد و خواننده کنجکاو و پرسشگر خود را وارد دنیایی می‌کند که می‌تواند در آن اندیشه کند و به تاریخ و آنچه در دل آن است عمیق‌تر نگاه کند. مألف کتاب "دکتر بهزاد سلیمانی/استادیار و عضو هیأت علمی گروه طراحی‌صنعتی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)" بعد از چاپ جلد اول (باهاوس / وایمار) و جلد دوم (همین کتاب) در پیشگفتار این کتاب خبر از تلاششان برای تهیه و چاپ کتاب بعدی این مجموعه  می‌دهد. چاپ اول این کتاب در سال 1395 توسط نشر ژاله به چاپ رسیده است.

وقتی موتوسیکلت BMW R Nine T، توسط ۴ ژاپنی بازطراحی
وقتی موتوسیکلت BMW R Nine T، توسط ۴ ژاپنی بازطراحی
چند ماهی است که بی ام دبلیو، از آخرین موتوسیکلت خود یعنی « R Nine T » رونمایی کرده‌است. هیولایی که مانند دیگر محصولات بی ام دبلیو، عاشقان موتوسیکلت را جذب کرد. تبلیغات متنی دانلود مستقیم از گوگل‌پلی دانلود اپلیکیشن وبگردی و خبرگردی «قطار» دانلود جدیدترین بازی‌های اندروید! چندی پیش و در جشنواره «موتوراد ژاپن بی ام دبلیو» در مونیخ، از ۴ بدنه مختلف طراحی شده از سوی ۴ ژاپنی رونمایی شد. این طراحان با سلیقه خود، طی ۲۰۰ روز، اقدام به طراحی بدنه متفاوت، برای قلب تپنده R Nine T کردند. در ادامه این ۴ طرح را به همراه شرح جشنواره ببینید. سایکلون «گو تاکامینه» از طرف شرکت «برات استایل» طرح خود با نام «سایکلون» را معرفی کرد. تاکامینه در طراحی سایکلون، بیشتر بر سبک بودن آن تاکید کرده و سبکی دوچرخه گونه پیاده کرده‌است. استفاده از رنگ زرد طلایی گون، کاملاً بر زیبایی این طرح افزوده‌است. تاکامینه درباره طرح خود می‌گوید که تلاش کرده‌است گذشته را در آینده تلفیق کرده و یک فناوری مدرن را در ظاهری نوستالژیک قرار دهد. های وی فایتر «کایچیرو کوروسو» از کمپانی «چری» نفر بعد بو و از طرح خود با نام «های‌وی فایتر» (مبارز بزرگراه) رونمایی کرد. های‌وی فایتر، ترکیبی است از طرح‌ای گذشته و فعلی موتو سیکلت‌های بی ام دبلیو. شباهت های‌وی فایتر با طرح پروتوتایپ مدل R 7 که در ۱۹۳۴ طراحی شده‌بود غیر قابل انکار است، با این حال نباید خلاقیت کوروسو را نادیده گرفت. کوروسو درباره طرح خود می‌گوید که هدف او پیش‌گویی طرح‌های آینده بوده‌است. وی می‌گوید که در طراحی خود موتوسیکلت‌های ۱۰ سال آینده بی ام دبلیو را تجسم کرده‌است. به نظر او قطعاً اگر موتورهای الکترونیکی جایگزین موتورهای بنزینی شوند، قطعاً طراحی موتوسیکلت زیباتر خواهد شد. کلاب من ریسر در یک تقابل غیر قابل انکار با طرح‌های دیگر، طرح «کلاب من ریسر»، برای سواری هرچه راحت‌تر چه در مسابقه و چه در سطح شهر است. «شیرو ناکاجیما» از شرکت « 46 Works » با رونمایی از طرح خود، این کار را حاصل گسترش طرح‌های قبلی مختص مسابقه عنوان کرد. ناکاجیما هدف خود از این نوع طراحی را سبک‌تر کردن موتور، و بهتر کردن سواری آن، چه در کوهستان، چه در شهر و چه در پیست مسابقه دانست. وی اعتقاد دارد که چیزی مهم‌تر از سواری راحت‌تر نیست. بوکسر «هیدیا تاگاشی» از شرکت « هاید موتورسیکل» طرح «بوکسر» را رونمایی کرد که یک طرح اپرت تمام عیار است. طرح تاگاشی تاحدودی یادآور طرح‌های مدل ۹۱۷ است. تاگاشی مهم‌ترین خصیصه طرح خود را باک آلمینیومی باریک آن می‌داند. خود تاگاشی اقتباس طرح خود از مدل ۹۱۷ را انکار نکرد. در پایان جشن، «اولا استنگارد»، مدیر طراحی بی ام دبلیو موتوراد، طرح‌های طراحان ژاپنی را فوق‌العاده دانست و آنها را به‌صورت مستقل طرح‌هایی موفق و کار‌آمد ذکر کرد. thebikestig TagsBMW, BMW R Nine T, بی ام دابلیو, بی ام و, دیزاین, طراحی, طراحی صنعتی, موتورسیکلت, موتورسیکلت, موتوسیکلت, موتوسیکلت بی ام دبلیو
بررسی گرایش های رنگی جذاب در سال ۲۰۱۶
بررسی گرایش های رنگی جذاب در سال ۲۰۱۶
ترکیب رنگ هایی که در تبلیغات، دکوراسیون، فشن، آثار چاپی و پارچه ها به کار می روند گرایش های رنگی طراحان در هر مقطع زمانی را نشان می دهند. در این مطلب قصد داریم شش گرایش سال ۲۰۱۶ را به نقل از سایت creativemarket معرفی کنیم. این شش ترکیب رنگی که از جنبش های…
چگونه طراح خودرو شویم: مصاحبه شغلی
چگونه طراح خودرو شویم: مصاحبه شغلی
پیش از این در سری مقالات لوسیانو بُوِه (Luciano Bove)، طراح خودرو ایتالیایی، مطالبی در مورد نحوه شروع تحصیل در رشته دیزاین، تبدیل اشتیاق خود به یک حرفه و نکاتی برای گذراندن دوره‌های آموزشی خواندید و با نحوه درخواست شغل آشنا شدید. روز مصاحبه شغلی می‌تواند زمان خوبی برای ارائه توانایی‌های به دست آمده در این مدت باشد و نتیجه آن آینده شغلی مناسبی را برایتان رقم بزند. اگر خود را جای مصاحبه‌کننده قرار دهید شاید به نظرتان برسد که استخدام یک متقاضی جدید روندی ساده است، چند رزومه خوب را انتخاب می‌کنید و بعد از مصاحبه شغلی مناسب‌ترین فرد را برمی‌گزینید؛ اما در واقع این کار به همین سادگی نیست. استخدام باید با احساس رضایت و قدردانی هر دو طرف و بر اساس خصوصیاتی مشخص انجام شود، همچنین با انعقاد قرارداد حد و مرزهای قانونی برای هر دو طرف تعریف شود. بنابراین بیندیشید که چگونه می‌توانید تصمیم‌گیری و انتخاب را برای مصاحبه‌کننده آسان کنید؟ چطور می‌توانید آنها را متقاعد سازید که بهترین گزینه برای این شغل هستید؟ پورتفولیو شما از پنجاه درصد مسیر عبور کرده و حالا همه چیز به خودتان بستگی دارد. زمان مصاحبه زمانی که به مصاحبه دعوت می‌شوید بهتر است از قبل خود را آماده سازید. همان‌طور که پیش از این در مورد پورتفولیو توضیح دادیم، موارد زیادی وجود دارد که با انجام دادن آنها می‌توانید قبل از نشان دادن کارهایتان به دیگران مطمئن شوید که آنها در بهترین حالت ممکن ارائه می‌شوند، روند مصاحبه نیز دقیقا به همین شکل است. اگرچه محیطی که در آن مصاحبه انجام می‌شود ناآشنا و اغلب استرس‌زا است اما سعی کنید خود همیشگی‌تان باشید و تحت تاثیر محیط قرار نگیرید، در این صورت می‌توانید به بهترین شکل ممکن پورتفولیو خود را برای مصاحبه‌کنندگان ارائه کنید و اشتیاق خود برای فعالیت در این حرفه را به آنها نشان دهید. البته به یاد داشته باشید که باید جو مناسبی را به وجود آورید پس سنجیده و حرفه‌ای عمل کنید. لحظه ورود به اتاق مصاحبه اولین فرصت متقاضی برای جلب نظر مصاحبه‌کنندگان است. دیزاینرها علاقه دارند با افراد مشتاق، سرزنده و آماده ملاقات کنند. از طرف دیگر داشتن آرامش و رعایت ادب خصوصیات تاثیرگذاری هستند. وجود چنین ویژگی‌هایی در شخص می‌تواند او را حرفه‌ای و متمایز نشان دهد. هنر برقراری ارتباط بخش عمده‌ای از برقراری ارتباط مربوط به زبان بدن است. ممکن است تحت تاثیر شرایط رسمی مصاحبه حرکت‌هایتان کند شود یا برعکس برای خارج شدن از این حالت حرکت‌های اضافه انجام دهید. روش مناسب برای مسلط شدن بر شرایط این است که چند بار نحوه ارائه را در منزل تمرین کنید و از روند آن فیلم بگیرید. در این صورت می‌توانید حرکات خود را بررسی و اصلاح کنید تا برای روز مصاحبه آماده باشید. همین شرایط برای صدا و نحوه صحبت کردن نیز وجود دارد، ممکن است تُن صدا آنقدر پایین باشد که مصاحبه کننده صحبت‌هایتان را نشنود و یا برعکس بیش از حد بلند باشد. ارتباط کلامی کلید یک ارائه خوب است. موضوع صحبت خود را از مصاحبه‌کننده دریافت کنید، اجازه دهید اول آنها سوالات خود را بپرسند سپس با دقت و اجمالی پاسخ دهید، نکته مهم مفید و مختصر بودن پاسخ‌ها است. اگر شما هم سوالی داشته باشید پرسیدن آن خوب است اما زمان مناسبی را برای آن انتخاب کنید. این کار نشان می‌دهد که خود را وارد بحث کرده‌اید و می‌دانید چگونه با افرادی که قبلا ملاقات نکرده‌اید وارد گفتگو شوید. تا مدت‌ها پیش، انتخاب لباس برای روز مصاحبه اهمیت زیادی داشت و می‌توان گفت نکته‌ای ضروری به شمار می‌رفت اما امروزه این موضوع برای دیزاینرها کمی تغییر یافته است. هرچند ممکن است فردی از بخش منابع انسانی در جلسه مصاحبه شما حضور داشته باشد اما این افراد بیشتر مواردی همچون نحوه صحبت کردن شما و مناسب بودنتان با شرایط شرکت را بررسی می‌کنند. انتخاب لباس مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر نظر نماینده بخش منابع انسانی شرکت داشته باشد. با رعایت موارد گفته شده می‌توانید از آماده بودن خود برای روز مصاحبه و انتخاب شدنتان برای یک شغل حرفه‌ای‌ در زمینه دیزاین خودرو مطمئن باشید. قسمت اول: اشتیاق خود را به یک حرفه تبدیل کنید قسمت دوم: شروع تحصیل در رشته دیزاین قسمت سوم: نکاتی برای گذراندن دوره‌های آموزشی قسمت چهارم: چگونه طراح خودرو شویم؟ درخواست شغل 5
جادوی یک طراح صنعتی در خلق محصولات خاص
جادوی یک طراح صنعتی در خلق محصولات خاص
آدریان وستاوی (Westaway)، یکی از موسسان استودیو دیزاین اسپشیال‌پراجکتز (Special Projects)، واقع در شهر لندن است. او که از کودکی به دو موضوع جادوگری و اختراع علاقه نشان می‌داد اکنون در استودیوی خود این دو مهارت را با هم تلفیق کرده و شغلی جذاب و هیجان‌انگیز به وجود آورده است. آدریان در استودیو دیزاین‌پراجکتز روی سوژه‌های مختلفی کار می‌کند، از طراحی تعاملی گوشی‌های هوشمند تا خلق تقویم فیزیکی که می‌توان با عکس گرفتن، آن را به نسخه دیجیتالی تبدیل کرد. او به عنوان یکی از اعضای ممتاز انجمن جادوگران این توانایی را دارد که از تجربیات خود در زمینه دیزاین استفاده کند. آدریان در این مورد می‌گوید: جادوگری نوعی مهارت در رشته دیزاین است که به مخفی کردن تکنولوژی محصولات کمک می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که ما به عنوان طراح باید انجام دهیم. او در ادامه می‌گوید: مردم در مورد مقدار حافظه گوشی خود چیز زیادی نمی‌گویند بلکه در مورد کارهایی که از این گوشی هوشمند برمی‌آید حرف می‌زنند و این نکته مهمی است. علاقه به جادوگری این طراح جوان زمانی که ۱۱ سال داشت با دیدن یک برنامه تلویزیونی به جادوگری علاقه‌مند شد و برای یادگیری آن کتاب‌های زیادی مطالعه کرد و حتی در زمان دانشجویی از این مهارت درآمد کسب می‌کرد. او که در رشته الکترونیک دانشگاه بریستول مشغول تحصیل بود به زودی درمیابد که علاقه‌ای به مهندسی ندارد، به همین علت در دوره «طراحی صنعتی و مهندسی» رویال کالج لندن که تلفیقی از دیزاین، مهندسی، بازرگانی و کارآفرینی است ثبت‌نام کرد. آدریان از این زمان به عنوان یک دوره آموزشی شگفت‌انگیز برای یادگیری اختراع و نوآوری یاد می‌کند، جایی که دربرگیرنده همه علایق او بود، الکترونیک، دیزاین و اختراع، مانند قطعات یک پازل کنار هم قرار می‌گرفتند و این همان چیزی بود که آدریان آرزویش را داشت. به عقیده او تکنولوژی زمانی جذاب است که در محصول محو شود و از چشم بیننده پنهان بماند و از آنجایی که شعبده‌بازان درک خوبی از زوایای پنهان اشیاء، تکنولوژی و عملکرد آنها دارند این مهارت را می‌توان به عنوان روشی برای تفکر دیزاین استفاده کرد. درنتیجه آدریان تصمیم گرفت تجربیاتی که در این زمینه داشت در پروژه‌های خود به کار گیرد، از همین رو با دو نفر از دوستانش، ابتدا استودیوی طراحی ویتامینز (Vitamins) و پس از آن اسپشیال‌پراجکتز را تاسیس کردند. طراحی محصولات جذاب یکی از پروژه‌هایی که اعضای استودیو روی آن کار می‌کنند کتابچه راهنمایی است که برای گوشی‌های هوشمند سامسونگ طراحی می‌شود و مراحل کار با محصول را به صورت تعاملی به کاربر می‌آموزد. میان صفحات این کتابچه فضاهای خالی وجود دارد که گوشی و تجهیزات دیگر مانند باطری در آنها قرار می‌گیرند و کاربر می‌تواند مراحل را صفحه به صفحه بخواند و دستورات را هم‌زمان روی گوشی انجام دهد. یکی دیگر از پروژه‌های جذاب این استودیو تقویمی است که از قطعات لگو ساخته شده و هر قطعه از آن نمایانگر نصف روز کاری است. نکته جالب این است که اگر به وسیله گوشی‌های هوشمند از تقویم عکس گرفته شود، این وسیله فیزیکی به نسخه دیجیتال تبدیل شده و در اپلیکیشن‌های مرتبط قابل مشاهده است. این محصول به قدری موفق بوده که آندریان و همکارانش مدت‌ها است در شرکت خود از آن استفاده می‌کنند. BIT PLANNER آنها کار کردن در اسپشیال‌پراجکتز را به خاطر وجود پروژه‌های متنوع بسیار هیجان‌انگیز می‌دانند، بعضی از طرح‌ها اختراعاتی کاملا مکانیکی هستند، بعضی دیگر شامل عناصر دیجیتالی می‌شوند و گاهی محصولات از تلفیق این دو به وجود می‌آیند. علاوه بر تنوع پروژه‌ها، مراجعه‌کنندگان این استودیو نیز از اقشار مختلف هستند، گاهی اسکی‌بازان حرفه‌ای، گاهی بازنشستگان و یا نوجوانان نزد آنها می‌آیند. دیزاینرهای این استودیو برای افراد گوناگون محصول طراحی می‌کنند. آندریان دانسته‌های خود نسبت به جادوگری و دیزاین را از طریق برگزاری ورکشاپ به دانشجویان علاقه‌مند آموزش می‌دهد. او همچنین در سدد برگزاری دوره‌ آموزشی در دانشگاه‌ها است تا نحوه الهام گرفتن از جادوگری در جهت اختراع وسایل جدید را به دانشجویان بیاموزد. او معتقد است تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز در آینده امکانات فوق‌العاده‌ای را به وجود خواهند آورد. در حال حاضر ما در مورد ساعت‌های هوشمند، دستگیره در و لامپی صحبت می‌کنیم که به اینترنت وصل می‌شوند اما قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که همین اشیاء به جایگاه خود به عنوان دستگیره یا لامپ بازگردند اما کار خارق‌العاده‌ای انجام دهند، این اتفاق یک جادوی واقعی است، جایی است که شما نمایشگر یا نور فلاش‌ها را نمی‌بینید بلکه فقط روی تجربه‌هایتان متمرکز می‌شوید. در ادامه ویدئو کوتاهی که برای معرفی تقویم BIT PLANNER ساخته شده است را مشاهده می‌کنید. 2
بررسی گرایش های رنگی جذاب در سال ۲۰۱۶
بررسی گرایش های رنگی جذاب در سال ۲۰۱۶
ترکیب رنگ هایی که در تبلیغات، دکوراسیون، فشن، آثار چاپی و پارچه ها به کار می روند گرایش های رنگی طراحان در هر مقطع زمانی را نشان می دهند. در این مطلب قصد داریم شش گرایش سال ۲۰۱۶ را به نقل از سایت creativemarket معرفی کنیم. این شش ترکیب رنگی که از جنبش های…
اهمیت انرژی خورشیدی در طراحی خودرو، محصول و محیط
اهمیت انرژی خورشیدی در طراحی خودرو، محصول و محیط
طبیعت در مرحله‌ای قرار دارد که انرژی‌های فسیلی رو به اتمام است و ایران، در میان کشورهای دنیا، با توجه به نرخ روز آفتابی بالا، بهره کمی از انرژی‌های خورشیدی می‌برد. خورشید که به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده در اختیار بشر است، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی مانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود. صفحات بزرگ دریافت انرژی خورشیدی را در فضاپیماها، نیروگاه‌ها، منازل، خودروهای خورشیدی، چراغ‌های پارک‌ها و جاده‌ها و بسیاری از محصولات دیگر به کار می‌برند. این صفحات بانام فتوولتائیک (PhotoVoltaic) یا سولار (Solar) شناخته می‌شوند. صفحات فتوولتائیک ازنظر تکنولوژی به ۳دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. نسل سوم و جدیدترین نوع این صفحات، صفحات فتوولتائیک نواری (Thin Film) بسیار سبک و باریک بوده و به همین علت از انعطاف‌پذیری بالایی در کاربردهای متفاوت برخوردار هستند و زمینه‌ی طراحی محصولات خورشیدی کوچک را بیش‌ازپیش فراهم کرده‌اند. اسکنرها و شارژرهای کوچک خورشیدی، کیف و کفش‌هایی که صفحات سولار بر روی آن‌ها نصب‌شده‌اند، انواع آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی کوچک و ده ها محصول دیگر، با پیشرفت این صفحات تولیدشده‌اند ولی مهم‌ترین کاربرد صفحات خورشیدی که پژوهشگران و طراحان زیادی را مدت‌هاست به خود مشغول کرده است، استفاده از این صفحات در صنعت حمل‌ونقل است. یکی از نوآوری‌های اخیر در این زمینه استفاده از صفحات خورشیدی در بزرگراه‌هاست. پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده در بسیاری از کشورهای جهان نسل جدیدی از سیستم جاده و خیابان‌کشی تحت عنوان جاده‌های خورشیدی به کار گرفته شود که تحولی بنیادین در طراحی و به‌کارگیری تابلوهای کنار جاده و دستگاه‌های هشدار‌دهنده نیز ایجاد شود. این صفحات ضمن آنکه باید از توان بالایی در تحمل فشار ناشی از حرکت خودروهای سبک و سنگین برخوردار باشند، باید حجم قابل‌توجهی از پرتوهای خورشیدی را جذب و به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. جذب این میزان از انرژی می‌تواند باعث جلوگیری از یخزدگی معابر در زمستان‌ها شود. محققان توانسته‌اند فناوری ال‌ای‌دی را نیز با این ایده درآمیزند که در شب با نمایش علائم هشداردهنده در کف جاده، راننده را از وضعیت پیش رو مطلع کرده و درعین‌حال ضریب خطاهای وی را با هشدارهای متناوبی که نمایش می‌دهد، به حداقل می‌رساند. همچنین به‌نوعی موجب رنگ‌آمیزی دیجیتال جاده‌ها نیز می‌شود. درصورتی‌که این فناوری به‌سرعت توسعه پیدا کند، آنگاه نسل آتی خودروهای سبک و سنگین برقی نیز می‌توانند با تکیه‌بر برق تولیدشده در این جاده‌ها به حرکت خود ادامه دهند و درنتیجه حجم قابل‌توجهی از آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی از بین می‌رود. در راستای این اهداف، مسابقات زیادی در جهان برگزار می‌شود. یکی از این مسابقات بزرگ رالی خودروهای خورشیدی (World Solar Challenge) با رقابت ۵۰ خودرو از سراسر جهان برای طی کردن مسافتی سه هزار کیلومتری در استرالیا برگزارمی شود. هدف از این رقابت که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود تشویق تحقیقات بیشتر بر روی خودروهای خورشیدی است که امید می‌رود در آینده وارد بازار مصرف شود. در این مسابقات خودرو غزال 3 که توسط تیم دانشجویان دانشگاه تهران ساخته شد، نیز شرکت داشت. پروژه طراحی و ساخت خودرو خورشیدی در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ کلید خورد که منجر به ساخت خودرو دو سرنشین غزال 3 گردید. تفاوت مهم نسل سوم خودروی غزال، علاوه بر نکات فنی، حضور دانشجویان طراحی صنعتی و ایجاد ظاهری بهتر برای این خودرو بود. خودروهای خورشیدی بخش زیادی از انرژی خودر ا با کمک صفحات خورشیدی تأمین می کنند و  باوجود کاستی‌های فراوانی که نسبت به خودروهای دیگر دارند، به دلیل این مزیت بزرگ همواره موردتوجه هستند. کمبودهای این خودرو مانند نیاز مداوم به انرژی ذخیره‌شده خورشید، حجم کوچک اتاق سرنشین و محدودیت در میزان وزن خودرو، افزایش حرارت کابین در طولانی‌مدت و دیگر مشکلات آن، در نسل‌های آینده‌ی آن قابل اصلاح است به‌طوری‌که در حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند تا کمتر از ۱۰سال آینده این خودروها به‌صورت انبوه تولید و مورداستفاده مردم عادی قرار گیرد.
طراحی بدنه سورنا 2 / جواد فلاح
طراحی بدنه سورنا 2 / جواد فلاح
رُباتیک، نامی که با شنیدن آن یاد مسابقات روبوکاپ خواهید افتاد. اما گستردگی این حوزه و اهمیت آن در دنیای امروز، متخصصین بسیاری را درگیر خود کرده است. یکی از پروژه‌های این حوزه طراحی و ساخت ربات "سورنا" است. به گفته دکتر یوسفی کما، دانش‌یار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران: هدف از طراحی، ساخت و هوشمندسازی این نوع ربات‌ها، استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های کاری حساس و دشوار به جای انسان و یا به عنوان همکار در کنار انسان است. اما جدایی از عملکرد فنی این ربات‌ها عملکرد ظاهری آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ویژگی که سورنا را نسبت به موقعیت و رقابت جهانی در کنار عملکرد فنی رو به جلو سوق خواهد داد. به گفته دانِلد نورمن زیبایی مرتبط با سطح رفتاری که یکی از سطوح عملکرد انسان معرفی می‌کند، است. جواد فلاح طراح و سازنده بدنه سورنا 2 در گفت‌و‌گویی اختصاصی با مجله خط از سختی‌های پروژه می‌گوید. شاید عدم درک درست ذینفعان حوزه‌های مختلف از قابلیت‌ها و توانایی‌های طراحان صنعت در تشدید سختی‌های کار بی‌تاثیر نباشد. اما انجام پروژه‌هایی همچون سورنا زمینه اعتماد بین کارفرمایان حوزه‌های مختلف با طراحان را ایجاد خواهد کرد. شناخت مسائل فنی، نیازهای تعریف شده و سیستم حرکتی ربات نقش مهمی در طراحی بدنه دارد. با این رویکرد نمی‌توان طراحی بدنه را تنها پوسته‌ای ظاهری برای زیباتر جلوه دادن رُبات دانست. بلکه طراحی فُرم بدنه می‌تواند گویای نحوه حرکت، عملکرد و شخصیت رُبات باشد. استفاده از شکست در سطوح و خطوط منحنی در طراحی از عوامل مؤثر در ایجاد احساس تناسبات ابعاد ربات با انسان و عدم ایجاد احساس غول‌پیکر بودن آن است که مطمعنا این نوع طراحی در مقایسه با سطوح یکنواخت و پیوسته انتخابی درست بوده است. همچنین استفاده از فرم دایره در اتصالات شانه از روبه‌رو، زانو و ران از نمای جانب علاوه بر ایجاد فرم و هویتی یکپارچه نمود بیرونی عملکرد حرکتی ربات نیز می‌باشد. همچنین استفاده از رنگ مشکی برای این دوایر انتخابی به جا برای تاکید بر نقطه حرکت و ایجاد هماهنگی با سطح نسبتا وسیع رنگ در صورت ربات می‌باشد.
کنفرانس  بین المللی مبلمان دکو
کنفرانس بین المللی مبلمان دکو
جمعیت و حضور افراد با حوزه‌های فعالیت متفاوت حیرت زده‌ات می‌کند. در سالن کنفرانس به سخنرانی‌ها گوش می‌دهی. نکات و مطالب مهم را یادداشت می‌کنی. کمی گیج شده‌ای. دائم حرف از اقتصاد و تولید است. آیا واقعا اینجا برای حضور تو طراحی شده است؟ دانشجویان علاقمند به حوزه طراحی مبلمان که هدفشان شناخت بهتر حوزه کاری آینده‌شان است می توانند اینجا به اهداف خود برسند؟ همایش دکو چند سالی‌ست در مهرماه محفلی برای حضور فعالان حوزه مبلمان است. همایشی بین‌المللی که به همت بخش خصوصی و با سیاست‌گذاری در راستای بهبود صنعت مبلمان ایران و معرفی ارزش‌ها و توانایی‌های بالقوه آن به جهان آغاز به کار کرده و با تلاش افراد بسیاری تا امروز فعالیت خود را ادامه داده است. این همایش دارای بخش‌های اصلی سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه عکاسی و نمایشگاه محصولات حوزه مبلمان است. در میان بخش‌های حاضر شاید بخش کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها زمینه مناسبی را برای حضور دانشجویان علاقمند فراهم کرده است. اما آیا در عمل نیز دانشجویان حاضر در همایش برای فعالیت در این بخش ها تشویق می شوند؟ دکو همایشی است که تولیدکنندگان و سرمایه‌داران بسیاری را هر ساله گرد هم می‌آورد. این اتفاق فرصت خوبی‌ست برای معرفی قابلیت‌های تولید این صنعت در ایران و عرضه توانایی‌های بالقوه دانش آموختگان هنر به ذینفعان تولید. گویی هدف از برگزاری بخش‌های نمایشگاهی نیز در این راستا بوده است. اما عدم ارتباط مداوم مسئولین همایش با فعالان حوزه طراحی در طول سال و عدم طراحی مسیر هدفمند جهت توسعه حضور مستمر طراحان طی سال‌های برگزاری همایش، کمی رسیدن به این هدف را مختل کرده است. باید هر دو موضع مرتبط با همایش نگاهی جدی‌تر به حضور طراحان داشته باشند و برنامه‌ای عملی‌تر نسبت به تعریف جایگاه دانشجویان وجود داشته باشد. چرا که نسل جوان امروز سازنده فردای این صنعت خواهد بود و صنعت بدون داشتن ایده‌های نو طراحی نمی‌تواند در طولانی مدت زنده بماند. در این راستا مسئولین همایش اقدام به تاسیس مرکز آموزش علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران کرده است. این مرکز با هدف پرورش طراحان متخصص و کشف استعدادهای داخلی آغاز به کار کرده است. این مسئله نشان از توسعه تخصصی مبحث طراحی مبلمان از نگاه مسئولین دکو دارد. نکته قابل توجه دیگر تلاش مسئولین همایش در راستای تشکیل کارگاه‌هایی با حضور افراد شاخص خارجی با تخصص‌های مختلفی چون آقای لوئیجی کولانی (طراح)، آقای رالف ویگمن (مدیرعامل آی-اف دیزاین) و ... است که قدمی مؤثر در راستای افزایش کیفیت همایش و ایجاد فرصتی برای تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ افراد حاضر در کارگاه‌ها می‌باشد. همایش دکو با توجه به دوربرد خود به کارش ادامه خواهد داد. اما شاید بهتر باشد این سرمایه کلان با حضور هدفمند طراحان داخلی رنگ و بوی تازه‌ای از سبک طراحی ایرانی به خود گیرد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد درخشش هرچه بیشتر این صنعت در داخل و خارج از ایران باشیم. همایش دکو می‌تواند با ارائه گزارش‌های عملی از محصولات تولید شده یا در حال انجام مبلمان که با مشارکت تولیدکنندگان و طراحان انجام گرفته است، قدمی مؤثر در راستای بازخورد فعالیت همایش و ایجاد انگیزه برای حضور پررنگ‌تر افراد مختلف در سال‌های آینده بردارد. همچنین شاید بهتر باشد طراحان نیز اقدامی جدی‌تر در مسیر ارتباط بهتر با دکو بردارند و نگاه جدی و مسئولانه‌تری نسبت به آن داشته باشند.
طراحی برای کمبودها / کولان زرگامی، کوروش مهدوی، ب…
طراحی برای کمبودها / کولان زرگامی، کوروش مهدوی، ب…
با شدت گرفتن بحران کمبود آب در جهان، طرح‌های نوآورانه‌ی زیادی در جهت کاهش مصرف آب، از سوی طراحان و شرکت‌های مختلف ارائه‌شده است. این مسئله به‌ندرت در ایران موردتوجه قرارگرفته است نقش طراحان در اصلاح الگوی مصرف و ایجاد فرهنگ صرفه جویی قابل‌تأمل است. دو تن از منتخبین مسابقه‌ی آیدیران در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به این امر پرداخته‌اند. طرح شیر آب اکو که توسط کولان زرگامی و کوروش مهدوی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه گردیده است، با علائم ساده گرافیکی و کنترل میزان مصرف پیش از باز کردن شیر آب کمک می‌کند تا کاربر با تخمین میزان آب موردنیازش علاوه بر کاهش اتلاف در زمان مصرف به تصویر درستی از استفاده  برسد. طرح شیرهای آبی که به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کنند کم نیست ولی در این طرح رویکرد آموزشی مدنظر قرارگرفته است و به‌گونه‌ای آگاهانه به فرد آموزش چگونگی مصرف را می‌دهد و باعث می‌شود در طولانی‌مدت کاربر به‌صورت ناخود آگاه به مصرف بهینه برسد. قطع شدن خودکار جریان آب در این شیر بدون استفاده از نیروی الکتریکی اتفاق می‌افتد که به دلیل حفظ انرژی یک روش دوستدار محیط‌زیست است.  یکی دیگر از نقاط اتلاف آب در منازل، حمام است. طرح دوم، دوش هوشمند آب با طراحی بابک علی یاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، بیشتر یک کانسپت خوب است و به نظر می‌رسد برای عملی شدن هنوز نیاز به پرداخت دارد. این طرح قابلیت تنظیم مقدار آب، دما و موارد دیگر را دارد. نکته‌ی قابل‌تأمل در این طرح کاربر محور (user friendly) بودن طرح است که به مخاطب اجازه می‌دهد، شرایط حمام را با علایق و نیازهای خود مطابقت دهد.ازنقاط ضعف این طرح ارائه ی ضعیف آن است که ایده ی خوب  پروژه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.