imlover

اشتراک گذاشته شده با :

خودروسازی

جنرال موتورز از جدیدترین خودرو نظامی خودران با سوخت هیدروژنی رونمایی کرد
جنرال موتورز از جدیدترین خودرو نظامی خودران با سوخت هیدروژنی رونمایی کرد
شرکت خودروسازی جنرال موتورز از یک خودرو نظامی خودران که با سوخت هیدروژنی کار کرده و ظاهری شبیه خودروهای آینده دارد رونمایی کرده  است. این خودرو مفهومی در واقع یک پلتفرم خودران بزرگ است که می توان بدنه ی هر خودرویی را روی آن نصب کرده یا از آن تنها به عنوان یک وسیله کشنده برای حمل بار استفاده نمود. چنین خودرویی در مناطقی که دچار بلایای طبیعی شده یا درگیری نظامی در آن ها شدید است بسیار کاربردی خواهد بود. می توان روی این پلتفرم خاص یک کابین برای راننده سوار کرد و یا از آن تنها به عنوان یک وسیله ی خود کششی و مستقل از هر خودرو دیگری نیز استفاده نمود. برای مثال تعدادی از این خودروها می توانند بدنبال یک خودرو که راننده دارد به راه بیفتند. این خودرو با سلول های هیدروژنی تغذیه شده که هیدروژن را با اکسیژن موجود در هوا ترکیب کرده و برق تولید می کنند. روی این خودرو تانکرهایی نصب شده که می توانند مقدار هیدروژن فشرده شده ی کافی برای مسافت ۴۰۰ مایل (۶۴۰ کیلومتر) را در خود جای دهند. شرکت جنرال موتورز سال هاست که در مشارکت با ارتش ایالات متحده بر روی پروژه ی سلول های سوختی هیدروژنی کار می کند. اوایل سال میلادی کنونی، ارتش ایالات متحده تست یک خودروی پیکاپ ساخت شرکت جنرال موتورز با نام «ZH2» را آغاز کرد. سال گذشت نیز نیروی دریایی این کشور زیردریایی های بدون سرنشین ساخت این شرکت که آن ها نیز سوخت هیدروژنی داشتند را مورد آزمایش قرار داد. انرژی هیدروژنی برای استقاده در تجهیزات نظامی بسیار مفید و مناسب است زیرا سلول های هیدروژنی گرمای بسیار کمی تولید می کنند که شناسایی آن ها را برای دشمن بسیار سخت می کند. علاوه بر این در میدان نبرد می تواند هیدروژن را از طرق مختلف و منابع متعدد تولید کرد. بدین ترتیب دیگر لازم نیست که همواره سوخت این تجهیزات را با خود حمل کرد. طراحان کمپانی جنرال موتورز از قبل آزمایشاتی را در مورد ساخت بدنه هایی با قابلیت تغییر و جایگزینی انجام داده بودند. ۱۵ سال پیش، جنرال موتورز از خودروی مفهومی با سوخت هیدروژنی به نام «AUTOnomy» رونمایی کرد که دارای بدنه های قابل تغییر بوده که می توانستند روی یک پلتفرم صاف سوار شوند.

با ۱۰ وسیله ی نقلیه ی عجیب و غریب قرن بیستم آشنا ش
با ۱۰ وسیله ی نقلیه ی عجیب و غریب قرن بیستم آشنا ش
در طول سال های متمادی سازندگان خودرو با طراحی های مختلف خود سعی داشته اند که یک وسیله ی نقلیه ی اتوماتیک بی نقص را برای ارائه به مشتریان خود تولید کنند. تلاش های آن ها در این رابطه به ساخت وسایل نقلیه ی عجیب و غریب با اشکالی شگفت انگیز منجر می شد. بیشتر این خودروها به دلایل مختلفی به تولید انبوه نمی رسیدند که به صرفه نبودن تولید یا نداشتن امنیت کافی از جمله ی این دلایل به شمار می آمد. در ادامه متن ۱۰ مورد از این طراحی های تعجب برانگیز را برای شما آورده ایم که مطمئناً با دیدن آن ها تعجب خواهید کرد.
استارت آپ ها در خدمت اشتغال دانش آموختگان
استارت آپ ها در خدمت اشتغال دانش آموختگان
یادداشت محمد واعظی نژاد | بر اساس گزارش مرکز ملی آمار در تابستان ۹۵، از مجموع بیش از ۲۴ میلیون و ۱۲۷ هزار نفر جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ ساله، حدود ًا ۸۷.۳ درصد شاغل و ۱۲.۷ درصد از افراد بیکارند؛ یعنی می توان گفت که بیش از ۳ میلیون نفر در کشور بیکار هستند.
ایران دهمین مونتاژکار رنو در جهان شناخته شد - موت…
ایران دهمین مونتاژکار رنو در جهان شناخته شد - موت…
ایران در سال 2016، فروش رنو را در بازار خودروسازی خود به دو برابر افزایش داده است و توانسته بین ده کشور مونتاژ کار خودروی فرانسوی رنو مطرح شود. این ...
تصاویر/ بی .ام .و هرآنچه درباره آن نمی دانید
تصاویر/ بی .ام .و هرآنچه درباره آن نمی دانید
بی ام و یکی از قدیمی ترین و مطر ح ترین خودروساز های جهان است که تاریخچه ی گسترده ای را در پس خود دارد. محصولات این شرکت نام و آشنای آلمانی در کلاس خود جز بهترین های جهان هستند. در این مقاله به نکات خواندنی در خصوص بی ام و اشاره کرده ایم که به احتمال قوی از آن ها بی خبر هستید.
ابربرندها این گونه تبلیغ می کنند
ابربرندها این گونه تبلیغ می کنند
صنعت خودروسازی یکی از صنایع بزرگ دنیای امروز به شمار می‌رود که برندهای مختلف آن در یک فضای رقابتی به تولید محصولات خود می‌پردازند. در اینجا سعی می‌کنیم راهکارهای بازاریابی برند «بی‌ام‌و» را به منظور حفظ برتری خود در این فضای رقابتی بررسی کنیم. برند لاکچری بی‌ام‌و نامی آشنا در صنعت خودرو است که با استفاده از راهکارهایی مانند شناخت بازارهای مختلف، درجه‌بندی مشتریان، حفظ موقعیت و نام تجاری خود، سعی در شناساندن هرچه ‌بهتر محصولات خود در میان دیگر رقبا دارد. کمپانی بی‌ام‌و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده اتومبیل و موتورسیکلت در جهان بوده و در حال حاضر این شرکت آلمانی از شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌برانگیزترین برندهای اتومبیل به شمار می‌رود. کیفیت مناسب محصولات این برند باعث ایجاد اعتماد روزافزون مشتریان به آن شده، به طوری که در سال ۲۰۱۳ یک میلیون و ۹۰ اتومبیل و ۱۱۵ هزار موتورسیکلت آن به فروش رفته است. بی‌ام‌و در کنار دو برند آشنای دیگر آلمانی، مرسدس‌بنز و آئودی، یکی از سه کمپانی تولیدکننده ماشین‌های لوکس در سطح جهان است. بی‌ام‌و کار خود را در دهه ۱۹۰۰ با ساخت موتورسیکلت شروع کرد و با اینکه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو به شمار می‌رود، اما تولید خودرو را کمی دیرتر آغاز کرده است. این شرکت به طور مشخص در سال ۱۹۱۳ توسط «کارل فردریک رپ» تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از یک میلیون کارمند در بیش از ۴۰ کشور جهان نمایندگی دارد و کارخانه‌های زیادی را در آلمان، ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، مصر، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و... بر پا کرده است. این نام تجاری سه شرکت مهم بی‌ام‌و، «مینی‌کوپر» و «رولزرویس» را تحت لوای خود دارد و این سه غول صنعت خودرو در کنار یکدیگر، با تولید محصولات متنوع و متفاوت خود، نام تجاری بی‌ام‌و را بیش‌ازپیش مشهور و محبوب می‌کنند.  تبلیغ با نام تجاری گاهی نام یک برند تجاری به اندازه‌ای قوی می‌شود که خود به‌تنهایی می‌تواند عامل تبلیغاتی به شمار رود. در همین راستا می‌توان گفت یکی از استراتژی‌های مهم برند بی‌ام‌و در زمینه بازاریابی محصولاتش، داشتن نام تجاری قدرتمند است، به گونه‌ای که این استراتژی پایه و اساس موفقیت این گروه تولیدی را تضمین می‌کند. تمام کارکنان این شرکت یک هدف اصلی دارند و آن نیز حفظ ارزش‌ها و اهداف کمپانی است. فن‌آوری، نوآوری، عملکرد، کیفیت، قابلیت اطمینان، انحصار و رضایت مشتری ازجمله اهداف اصلی این شرکت است که سعی دارد در بهترین حالت ممکن آن‌ها را ارائه دهد. گروه بی‌ام‌و برای حفظ جایگاه برند خود در میان دیگر تولیدکنندگان، چند هدف اساسی را دنبال می‌کنند که عبارت‌اند از شناخت پتانسیل‌ها و تشویق روند رشد، آگاهی کامل از آنچه کمپانی در پی ارائه آن است، شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف شرکت و استفاده بهینه از فرصت‌های به‌دست‌آمده. درونی شدن عوامل فوق برای کارکنان این شرکت، نکته مهمی در حفظ موقعیت و برتری این کمپانی به شمار می‌رود، به این معنا که اگر هدف برای تمام اجزای یک سازمان به صورت واحد تعریف‌ شده باشد و از همه مهم‌تر این هدف برای آن‌ها کاملا درونی شده باشد، تمام سازمان به صورتی یکپارچه در پی تحقق آن است و با این وصف موفقیت شرکت حتمی خواهد بود.  شعارهای مشتری‌محور دو شعار اصلی این کمپانی عبارت‌اند از «لذت رانندگی محض» و «نهایت رانندگی» که نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه این گروه تولیدی در جهت ارائه محصولاتی باکیفیت و مشتری‌محور است که تمرکز اصلی آن بر قابلیت‌های رانندگی قرار داده شده است. در اینکه رانندگی لذت‌بخش است هیچ شکی نیست، اگر رانندگی صرفا به خاطر خدمات حمل‌ونقل خود در میان مردم محبوبیت داشته و وسایل نقلیه عمومی می‌توانستند تا حد زیادی این نیاز را برطرف کنند، اما می‌بینیم که در بازار صنعت خودرو هرساله اتومبیل‌های مدرن‌تر و خاص‌تری تولید می‌شوند و مصرف‌کنندگان زیادی نیز در سطح جهان دارند، بر همین اساس کمپانی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی لذت رانندگی را دریافته و آن را تبدیل به یکی از شعارهای مهم و تاثیرگذار خود کرده است. به بیان دیگر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هر فرایند تبلیغاتی رخ می‌دهد، توجه به علاقه و سلیقه مصرف‌کنندگان است، در همین راستا نیز گروه بازاریابی بی‌ام‌و با خلق شعارهایی مانند «لذت رانندگی محض» و «نهایت رانندگی» در پی ارائه تصویری متفاوت از خودروهای خود به مشتریان است. به این معنا که ماشین‌های تولیدی بی‌ام‌و کیفیتی را در رانندگی به مشتریان خود ارائه می‌دهند که با دیگر ماشین‌ها آن را تجربه نخواهند کرد.  هنرپیشه‌هایی که بی‌ام‌و سوار می‌شوند چهره‌های سینمایی همیشه یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی برندهای تجاری به شمار می‌رفتند و این روند خصوصا در برند لاکچری بی‌ام‌و به‌خوبی مشهود است.  مصرف‌کنندگان وقتی ببینند چهره‌های سینمایی محبوب آن‌ها چه نوع ماشینی سوار می‌شوند، به صورت ناخودآگاه به سوی برند مذکور سوق داده می‌شوند و هنگام خرید ماشین چهره سینمایی و ماشینی که بر آن سوار بود را از یاد نمی‌برند. محبوبیت هنرپیشه‌ها می‌تواند تا حد زیادی بر سلیقه مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد و در این میان کمپین‌های بازاریابی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی این تاثیر را دریافته و از چهره‌های شاخص سینمایی مانند تام کروز، یا بازگران نقش  جیمز باند و... برای معرفی و تبلیغ محصولات این کمپانی استفاده می‌کند.  استراتژی بخش‌بندی بازار بخش‌بندی، هدف‌گیری و تثبیت موقعیت سه مرحله مهم در استراتژی‌های بازاریابی بی‌ام‌و به شمار می‌روند که تاثیر مهمی در موفقیت این شرکت داشته‌اند. این سه مرحله نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیقی است که تیم‌های بازاریابی این کمپانی در راستای اهداف خود طرح‌ریزی می‌کنند. در مرحله بخش‌بندی، استراتژی شناختن مشتریان به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند، به این معنا که با شناختن بازارهای مناطق جغرافیایی مختلف، گروه تولیدی بی‌ام‌و می‌تواند نوع محصولاتی که برای مناطق مختلف تولید می‌کند و درجه و کیفیت آن‌ها را تعیین کند. طبق آمارهای گرفته‌شده توسط تیم‌های بازاریابی این شرکت، بیش از ۷۰ درصد از خودروهای این برند در اروپا و آمریکای شمالی به فروش رفته است و بر این اساس، این کمپانی تمرکز اصلی تبلیغات خود را در مناطق مذکور خواهد گذاشت که بیشترین میزان مصرف‌کننده را دارند.  استراتژی هدف‌گیری در این روش، گروه تولیدی بی‌ام‌و مشتریان مخصوص به خود را در نظر می‌گیرد؛ به این معنا که تولیدات این شرکت برای همه گروه‌های قومی و شهروندان طراحی و تولید نمی‌شود و گروه مخاطبان خاص خود را دارد. از آنجایی که بی‌ام‌و برندی لاکچری و لوکس در جهان به شمار می‌رود، مصرف‌کنندگان آن نیز نمی‌توانند تمام افراد باشند و بنابراین گروه‌های تبلیغاتی این شرکت، هنگام ارائه پیام‌های تبلیغاتی خود، مصرف‌کنندگان خاصی را مد نظر دارند. به طور کلی گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال ازجمله هدف‌های این شرکت به شمار می‌روند که علاقه و سلیقه آن‌ها با محصولات مدرن و امروزی بی‌ام‌و کاملا منطبق است و شاید بهتر باشد بگوییم بی‌ام‌و محصولاتش را مطابق با سلیقه مدرن آن‌ها عرضه می‌کند. همچنین یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی بی‌ام‌و در هدف قرار دادن مشتریان، توجه به میزان درآمد آن‌هاست. طبق یک اصل تعریف‌شده در این شرکت، افرادی که درآمد آن‌ها بالای ۲۵ هزار پوند باشد، به‌عنوان مصرف‌کنندگان این برند هدف‌گیری می‌شوند و بر اساس علایق و نیازهای آن‌ها برنامه‌های تبلیغاتی این شرکت پی‌ریزی می‌شود.  استراتژی موقعیت‌یابی شناخت موقعیت خود در میان دیگر برندها یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این شرکت با توجه دقیق به میزان عملکرد و موفقیت خود، بالاتر بردن کیفیت محصولات، پیشرفت در فناوری‌های جدید، حفظ رضایت مشتری و درک درست از جایگاه انحصاری خود در میان دیگر تولیدکنندگان، سعی در حفظ موقعیت خود دارد. اگرچه بی‌ام‌و یکی از بهترین و مشهورترین تولیدکنندگان خودرو در سطح جهان است، اما استراتژی موقعیت‌یابی باعث می‌شود این شرکت همیشه به دنبال حفظ این موقعیت باشد و در فضای رقابتی شدیدی که با دیگر برندها دارد، جایگاه و موقعیت خود را فراموش نکند و سعی در نگه‌ داشتن آن جایگاه داشته باشد.
عقب نشینی شرکای خودروسازی ایران
مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران و سه کشور دیگر، در حالی از سوی باراک اوباما امضا شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به تاثیرگذاری این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، در این بین ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند کشورهای تاثیرگذار اروپایی هستند که تمایل دارند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند که بنا به گفته کارشناسان مصوبه اخیر کنگره آمریکا می‌تواند مانع جدی در این زمینه ایجاد کند. این قانون در شرایطی مصوب شده است که اولین چراغ سبز سرمایه‌گذاران خارجی پس از توافق‌هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به خودروسازان داخلی نشان داده شد و به‌دنبال این موضوع برخی از خودروسازان معتبر جهانی به‌عنوان گزینه‌های جدی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران مطرح شدند. از سوی دیگر، مختومه شدن پرونده PMD و گزارش رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ‌ ابعاد نظامی احتمالی ایران منجر به لغو تحریم‌ها در کمتر از یک ماه‌ آینده خواهد شد؛ بنابراین به‌دنبال شرایط خوشبینانه حاکم بر فضای سیاسی کشور به‌خصوص در ماه‌های اخیر افزایش امیدواری در فضای اقتصادی کشور نیز ایجاد شد؛ حال با تصویب این مصوبه امیدهای بنگاه‌های اقتصادی تا حدودی نسبت به آینده حضور سرمایه‌گذاران خارجی به کشور کمرنگ شده است. اظهارنظرهای مسوولان سیاست خارجی کشور نیز که این موضوع را مغایر با روح برجام نامیدند نیز موجب شده که بسیاری از فعالان اقتصادی کشور که نسبت به شرایط پس از برجام و رفع تحریم‌ها امید بسیاری داشتند، حالا با دید تردید به آینده کسب و کار خود نظر کنند. در عین حال، دو غول بزرگ خودروسازی کشور نیز همسو با روند خوشبینانه در حال تدارک قراردادها برای امضا با شرکای خود بودند و حالا با امضای این قانون توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، نگرانی‌هایشان نسبت به آینده این قراردادها نیز افزایش یافته است. هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها مصوبه اخیر کنگره آمریکا را آخرین تلاش جمهوری‌خواهان تندرو برای محدود کردن روند ارتباط مجدد بازار ایران با سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌دانند و بر این اساس معتقدند این موضوع تاثیر چندانی بر روند سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد ایران ندارد. نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تا حدودی نگرانی نسبت به این موضوع را کمرنگ‌ کرد، اما هم‌اکنون نظرات موافق و مخالفی درخصوص تاثیر این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص دربخش خودرو وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این قانون بر اقتصاد کشور اثر مستقیم دارد و صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی که انتظارات زیادی را با حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌وجود آورده از این موضوع متاثر خواهد شد؛ زیرا در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، نتوانند به آمریکا بروند چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا ایجاد می‌شود، به‌خصوص این موضوع در بحث شرکای خارجی خودروسازان داخلی اثرگذار است و اینکه اکثر این شرکا اروپایی هستند و یکی از شرکا نیز تابعیت ایتالیایی و آمریکایی دارد. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این مصوبه تاثیری در فضای اقتصادی کشور به‌خصوص شرکای خارجی صنعت خودرو ندارد؛ زیرا این مصوبه تاثیری در برجام و رفع تحریم‌ها ندارد که بتواند مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باشد. دلایل اثرپذیری یک قانون قانون محدودیت ورود به آمریکا به بهانه حفظ امنیت مردم آمریکا به‌دنبال عملیات تروریستی یک زوج پاکستانی در کالیفرنیا تصویب شد، اما آنگونه که به نظر می‌رسد در کنار اهداف امنیتی این مصوبه، اثرات اقتصادی نیز بر کشورهای نامبرده در این قانون (ایران، سوریه، سودان و عراق) خواهد داشت. به‌خصوص آنکه ایران تنها کشور باثبات در میان کشورهای نام برده است که اقتصاد آن از این مصوبه اثر خواهد پذیرفت. این موضوع در شرایطی که اقتصاد ایران امید بسیاری به حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص در بخش خودرو دارد موجب افزایش تردیدها شده است. هرچند به دنبال اعتراضات مسوولان کشورمان، از تلاش مقامات آمریکایی برای استفاده از روش‌های خنثی‌سازی اثر این مصوبه بر روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داده شده است، اما بنا به گفته کارشناسان این مصوبه به‌دلیل ایجاد محدودیت در رفت‌وآمد شرکت‌های خارجی از یکسو و تاثیرگذاری بر نوع نگاه سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دیگر بر صنعت خودرو تاثیرات خود را ایجاد خواهد کرد. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند این مصوبه، به‌صورت مستقیم ممنوعیتی برای ورود مسافران به آمریکا در صورت سفر به ایران ایجاد نمی‌کند، اما الزامی کردن اخذ ویزا، به نظر تلاشی برای کمرنگ کردن حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است که قطعا بی‌تاثیر بر صنعت خودرو نیست زیرا خودرو جزو اولین صنایعی بود که از فضای باز سیاسی کشور به‌دنبال عملی شدن برجام، اثر مثبت پذیرفت و با حضور سرمایه‌گذاران خارجی روبه رو شد. براین اساس برخی از کارشناسان نگرانی خود نسبت به کمرنگ شدن حضور سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودرو را ابراز و این موضوع را در قالب سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بررسی می‌کنند. به اعتقاد آنها، از آنجا که هر سه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد این مصوبه احتمال کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را تقویت‌ می‌کند و به‌نوعی تردید سرمایه‌گذاران خارجی که قصد حضور در صنعت خودرو ایران را دارند افزایش می‌دهد. در این زمینه، بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در بازاری حضور جدی خواهد داشت که کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در آن وجود داشته باشد، می‌گوید: از آنجا که ایران تاکنون دارای هر سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بوده است که به‌دنبال تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شد؛ بنابراین این قانون نیز به‌دلیل ایجاد محدودیت می‌تواند تاثیرات منفی خود بر تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو را ایجاد کند. عریانی معتقد است: صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که نسبت به تحریم‌های بین‌المللی واکنش نشان داد، به‌طوری که بسیاری از شرکت‌های خودروساز علاقه‌مندی خود را نسبت به حضور در بازار ایران از دست دادند؛ بنابراین با ایجاد این محدودیت ممکن است بار دیگر شاهد عقب‌نشینی شرکت‌های خودروساز معتبر جهانی باشیم. اما برخی دیگر از کارشناسان هر چند معتقدند که این مصوبه، محدودیت ایجاد می‌کند و صنعت خودرو نیز مانند سایر صنایع ممکن است، تحت‌تاثیر این شرایط محدودکننده قرار بگیرد اما راه‌های خنثی کردن این مانع نیز به خوبی وجود دارد. برهمین اساس، این کارشناسان به نامه‌ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به محمد جواد ظریف اشاره می‌کنند و اینکه اظهارات او تاییدی بر عدم اثرگذاری این مصوبه بر اقتصاد ایران است. این کارشناسان تاکید دارند، از آنجا که عمده سرمایه‌گذاران خودرویی بازار ایران، اروپایی هستند و علاقه بسیاری به بازار ایران دارند، بنابراین این قانون را با برنامه‌ریزی خنثی خواهند کرد. این قانون زمانی اهمیت خود را از دست می‌دهد که خودروسازان معتبر جهانی ویژگی‌ها و مزیت‌های بازار به همراه موقعیت استراتژیک ایران و تنش‌زدایی از وضعیت ایران در عرصه جهانی را در یک کفه ترازو و قانون موجود را در کفه دیگر می‌گذارند، مسلم است که کفه سنگین‌تر از آن وضعیت مطلوب ایران است. براین اساس خودروسازان خارجی نمی‌توانند از صنعت خودرو ایران دست بکشند؛ زیرا ایران جمعیت 80 میلیونی دارد که ظرفیت بالقوه بسیاری برای خرید خودرو دارند و از سوی دیگر ایران یکی از کریدورهای حمل ونقل بین‌المللی محسوب می‌شود که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آن بر مزیت‌های استراتژیک‌اش در منطقه افزوده است. در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اثر این قانون در صنایع مختلف، می‌تواند، متفاوت باشد هرچند به‌صورت کلی اهمیت چندانی ندارد و تاثیر زیادی در گسترش روابط تجاری ایران با جهان در دوران پسا تحریم ایجاد نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه این قانون تاثیری بر روند سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برجام نخواهد گذاشت، می‌گوید: تلاش جمهوری‌خواهان کنگره در محدود کردن شرکت‌های مشتاق بین‌المللی برای ورود به بازار ایران بیهوده و بی‌نتیجه است به‌خصوص آنکه مدیران خودروساز اروپایی تمهیدات لازم را برای ارتباطات تجاری خود با خودروسازان ایرانی حتما طراحی خواهند کرد. محمدرضا نجفی‌منش نیز اثر این قانون بر اقتصاد ایران را زیاد نمی‌داند و می‌گوید: خودروسازان شریک ایران عمدتا اروپایی و از کشورهای بانفوذ و پرقدرتی هستند که همواره تمایل بسیاری برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی داشتند. وی عامل مهم‌تر و موثر از این قانون محدودیت‌کننده را ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار بازار خودروی ایران می‌داند و می‌گوید: موقعیت ایران در منطقه بسیار استراتژیک است و هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که بازار مستعد، خوب و استراتژیک ایران را داشته باشد، خودروسازان اروپایی از این موقعیت نمی‌گذرند. تاثیر بر شرکا شمارش معکوس برای همکاری مجدد صنعت خودرو ایران با شرکای خارجی در شرایطی آغاز شده که بسیاری از خودروسازان بین‌المللی لزوم امضای قراردادهای خود را به لغو کامل تحریم‌ها در اواخر دی‌ماه موکول کرده‌اند؛ بنابراین در شرایطی که کمتر از یک‌ماه به لغو تحریم‌های بین‌المللی زمان باقی‌مانده است، اعمال محدودیت با تصویب مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران ممکن است شرایط را تاحدودی تغییر دهد. براین اساس لازم است بررسی شود که شرکای خودروسازی ایران چه کشورها و برندهایی هستند که ممکن است، تحت‌تاثیر این قانون قرار بگیرند. از سوی دیگر این موضوع که چه خودروسازانی در بازار آمریکا فعالیت جدی دارند که در اثر این قانون ممکن است، نسبت به فعالیت با ایران تجدیدنظر کنند. مهم‌ترین گزینه‌های خودروسازی خارجی که احتمال دارد تا یک‌ماه دیگر با خودروسازان داخلی قراردادهای خود را امضا و نهایی کنند، شرکت‌های پژو، رنو، فیات و فولکس واگن هستند که هریک بنا به نوع ارتباطاتشان با آمریکا ممکن است، حضور خود را در بازار ایران کمرنگ کنند. از سوی دیگر، این مشکل برای شرکت‌هایی مانند ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا و بسیاری دیگر از خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند و بسیار جدی در حال بازگشت به بازار ایران هستند وجود خواهد داشت. از سوی دیگر این موضوع برای قطعه‌سازان بزرگ هم صدق می‌کند؛ به‌طوری‌که قطعه سازان بزرگی مانند بوش، زیمنس، مگنتی مرلی، زد که بازار بزرگی در آمریکا دارند و بسیاری از آنها در ایالات‌متحده در حال تولید قطعه برای مشتریان خود هستند، و در نتیجه بسیاری از مدیران و مهندسان آنها دائما در سفر به ایالات‌متحده هستند ممکن است از این قانون اثر بپذیرند و بر این اساس میزان علاقه‌شان برای ورود به بازار ایران کاهش یابد. در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در صنعت خودرو ایران، شرکت‌های پژو-سیتروئن و رنو در بازار آمریکا حضور جدی ندارند در نتیجه فارغ از نگرانی برای تردد به آمریکا، می‌توانند به ایران سفر کنند. اما شرکت‌هایی مانند دایملر بنز، که تاسیسات عظیمی در آمریکا دارند و مدیران آن دائما در سفر به ایالات‌متحده آمریکا هستند، می‌توانند گرفتار پروسه اداری صدور ویزا شوند که چندان خوشایند نیست. وی با اشاره به اینکه بسیاری از خودروسازانی که چون ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند ممکن است از این موضوع ضربه ببیند، می‌گوید: در صورتی که پروسه اخذ ویزا برای شرکت‌هایی بزرگ در این سطح ناراحت‌کننده باشد، قطعا با مدیریت نیروی انسانی خود، از افرادی در پروژه‌های ایران استفاده می‌کنند که نیازمند سفر مکرر به آمریکا نباشند یا با مساعدت دولت آمریکا، از ویزا‌های طولانی مدتی که آقای کری در نامه خود به جناب ظریف از آن خبر داد استفاده خواهند کرد. با این حال، بهاره عریانی معتقد است که این محدودیت می‌تواند بر شریکی چون فیات –کرایسلر که ذاتا خودروسازی آمریکایی است، اثر بگذارد؛ به‌طوری‌که این شرکت علاقه‌مندی خودرا برای حضور در بازار ایران از دست دهد. وی می‌گوید: احتمال دارد این قانون بر همکاری خودروسازان تجاری مانند ولوو، بنز و... که در عرصه جهانی فعالیت بسیاری دارند، اثراتی را بگذارد، هر چند به‌نظر می‌رسد ویژگی بازار ایران اثر این محدودیت را گمرنک کند. وی می‌افزاید: در هر صورت خودروسازان ایرانی در همکاری با شرکای خود باید مکانیزم‌های مناسبی را برای رفع چنین محدودیت‌هایی طراحی کنند.