imlover

اشتراک گذاشته شده با :

استارتاپ


استارت آپ ها در خدمت اشتغال دانش آموختگان
استارت آپ ها در خدمت اشتغال دانش آموختگان
یادداشت محمد واعظی نژاد | بر اساس گزارش مرکز ملی آمار در تابستان ۹۵، از مجموع بیش از ۲۴ میلیون و ۱۲۷ هزار نفر جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ ساله، حدود ًا ۸۷.۳ درصد شاغل و ۱۲.۷ درصد از افراد بیکارند؛ یعنی می توان گفت که بیش از ۳ میلیون نفر در کشور بیکار هستند.
دومین دوره آواکمپ آواتک شروع شد
دومین دوره آواکمپ آواتک شروع شد
مراسم خوشامدگویی به ورودی‌های دوره دوم آواکمپ در مرکز شتاب‌دهی آواتک برگزار شد. در این مراسم ایران سیدرئیسی، مدیر برنامه‌های آواتک توضیحات مختصری در رابطه با مجموعه برنامه‌های آواتک در دوره جدید آواکمپ ارائه کرد. سید‌رئیسی گفت: آواکمپ یک برنامه دو‌ماهه برای شتاب‌دهی استارت‌آپ‌هاست که هر سال  چهار دوره برگزار می شود. طی این برنامه آواتک فضای کاری، مربیگری و آموزش را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند. این برنامه طوری طراحی شده ‌تا استارت‌آپ‌ها با کمک آن بتوانند مدل کسب‌و‌کار خود را اعتبارسنجی کنند، مشتریان خود را بهتر بشناسند، درک بهتری از بازار و استراتژی ورود به آن به دست آورند و محصول خود را بهبود بخشند و تیم خود را بسازند. همچنین استارت‌آپ‌ها در مورد ارائه به سرمایه‌گذار و اصول اولیه جذب سرمایه آموزش می‌بینند. برنامه با صحبت‌های محسن ملایری، مدیرعامل آواتک و خوشامدگویی به آواکمپی‌ها ادامه پیدا کرد. همچنین اعضای تیم آواتک به تیم‌های کارآفرین معرفی شدند و تیم‌ها در جریان برنامه‌های هفتگی و جلسات آتی خود قرار گرفتند. در این مراسم همچنین محمد رشیدی، فرزاد حقیقت، ابراهیم اسکندری‌پور، مهرشاد موسی‌‌خانی و وحید کریمانه از بنیانگذاران استارت‌آپ‌های فرانش، ایزی‌پز، نظربازار، بوتیک و فول‌فکر، از چرخه‌های پیشین شتاب‌دهی آواتک‌، در مورد تجربیات خود با تیم‌ها صحبت کردند. سجاد بهجتی و کاوه یزدی‌فرد از مربیان آواتک هم در حوزه‌های تخصصی خود در مورد چگونگی استفاده از تجربیات مربی‌ها سخنرانی کردند. در انتهای مراسم تیم‌ها پس از مستقر‌شدن، در یک عصرانه خودمانی با یکدیگر بیشتر آشنا شدند.
چگونه استارت آپ ها جهانی می شوند
چگونه استارت آپ ها جهانی می شوند
طبق آمار، پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۱۷، حدود ۱.۳ میلیارد نفر یا ‌یک سوم نیروی کار دنیا، دور‌کاری داشته باشند. در اینجا می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک استارت‌آپ می‌تواند کارمندان دور‌کار خود را مدیریت کند.  فضای ابری امروزه تمام فایل‌های یک شرکت را می‌توان در فضای ابری ذخیره کرد. با اینکه برخی شرکت‌های بزرگ سرورهای مخصوص خود را دارند، کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌های کوچک معمولا برون‌سپاری می‌کنند. شرکتی را در نظر بگیرید که روی یک ویدئو کار می‌کند؛ مسئول جلوه‌های ویژه در لس‌آنجلس کارهای مربوط به گرافیک را انجام می‌دهد. او فایل را در یک دایرکتوری مبتنی بر فضای ابری ذخیره می‌کند‌ و یک همکار در لندن می‌تواند بلافاصله کار خود را روی این ویدئو شروع کند. اینگونه دیگر نگران گم‌شدن داده‌ها نیستید. اگر سرور شما در سایت باشد، می‌توانید از منبع تغذیه اضطراری استفاده کنید تا مطمئن شوید که در صورت قطع برق از داده‌های شما محافظت می‌شود.  ارتباطات از راه دور به لطف وجود اینترنت، شکاف ارتباطی بسیار کم شده است. امروزه امکان تبادل صدا روی پروتکل اینترنت یا VoIP نه تنها امکان می‌دهد تا تمام کارمندان شما شماره تلفن دفتری داشته باشند، بلکه بسیاری از ارتباطات خارجی و همکاری‌های داخلی را تسهیل می‌کند.   ابزارها و اپلیکیشن‌ها در این شرایط و با وجود این امکانات، چگونه می‌توانید تمام افراد را مدیریت کنید؟ ابزارهای وب. QuickBooks فهرستی از ابزارها را ارائه می‌دهد که به مدیریت کارمندان دور‌کار شما کمک می کنند. برای مثال Asana و Trello ابزارهایی هستند برای پیگیری کارهایی که توسط کارمندان در دفتر یا از راه دور انجام شده‌اند. IDoneThis نیز یک ابزار دیگر است که در آن کارمندان هر روز به یک ایمیل پاسخ می‌دهند و کارهایی را که انجام داده‌اند، با جزئیات توضیح می‌دهند. Google Hangouts نیز برای برگزاری جلسات دیجیتال ابزار مناسبی است.  بررسی قوانین بین‌المللی درباره حقوق و دستمزد در نهایت حقوق کارمندان باید پرداخت شود. از آنجا که در هر کشوری قوانین مختلفی برای حقوق و دستمزد وجود دارد، حال باید چه کرد؟ فناوری با مقرراتی همراه است و خدماتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند مطابق با قوانین بین‌المللی درباره حقوق و دستمزد عمل کنید. این خدمات می‌توانند در روند حقوق و دستمزد جهانی شما را همراهی کنند تا بهتر با قوانین مربوط به هر کشور آشنا شوید. فناوری بیش از پیش دارد سراسر دنیا را به هم نزدیک می‌کند. یک شرکت کوچک فقط می‌تواند تعداد محدودی کارمند در کشور خود داشته باشد. مناطق زمانی، موانع زبانی و قوانین مربوط به حقوق و دستمزد دیگر موانعی بر سر راه جهانی شدن یک استارت‌آپ به شمار نمی‌روند.  
مردم عاشق هدایای تبلیغاتی مفت هستند!
مردم عاشق هدایای تبلیغاتی مفت هستند!
اطلاعات زیادی درباره بازاریابی کسب‌و‌کار شما وجود دارد. در واقع، آنقدر این اطلاعات زیاد هستند که کار را کمی پیچیده می‌کنند. به نظر می‌رسد که تمام تکنیک‌های بازاریابی مدرن حوزه بازاریابی را به یک صنعت مجزا تبدیل کرده‌اند. اما همیشه به این همه تکنیک مدرن نیاز نیست. گاهی اوقات بهترین و کارآمدترین روش برای بازاریابی شرکت شما چیزی به غیر از این شیوه‌های مدرن است. گاهی اوقات روش‌های قدیمی بهترین روش هستند. ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد اما حقیقت دارد. در اینجا می‌خواهیم به برخی از این روش‌های ساده اشاره کنیم:  شبکه صحبت کردن با افراد درباره کسب‌و‌کار ساده‌ترین روش بازاریابی است. مناسبت‌های مختلف بهترین زمان برای ارتباط با سایر شرکت‌ها و مشتریان بالقوه است. کافی است فقط با افراد صحبت کنید و به آنها بگویید که چقدر برای کارتان هیجان دارید. تمام تکنیک‌هایی را که فکر می‌کنید باید از آنها استفاده کنید، کنار بگذارید و فقط با دیگران ارتباط برقرار کنید.  آگهی تعداد کمی از کسب‌و‌کارها از این روش استفاده می‌کنند و این مسخره است. آگهی‌ کردن روش فوق‌العاده‌ای برای جذب مشتریان بالقوه و ارائه اطلاعات ساده درباره یک کسب‌و‌کار است. فقط باید آگهی‌های شما حرفه‌ای به نظر برسند. بنابراین بهتر است طراحی و چاپ آگهی‌های شما حرفه‌ای باشد تا توجه مشتریان را جلب کنید. در این زمینه ابزارهای ساخت آگهی رایگان و خوبی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.  هدایای تبلیغاتی این را فراموش نکنید که مردم عاشق چیزهای مجانی هستند. از این روش می‌توان برای بازاریابی استفاده کرد. این هدایا می‌توانند نمونه‌های رایگان از محصول شما یا هدایایی به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی باشند. در این صورت  مشتریان با گوشه‌ای از محصولات یا خدمات شما آشنا خواهند شد. با این روش افراد دید مثبتی به شما پیدا خواهند کرد و وقتی یک محصول را ارائه دهید، از نظر آنها خوب خواهید بود.  تبلیغات سنتی قدیمی با ظهور سئو و بازاریابی محتوا، بسیاری از شرکت‌ها تصور می‌کنند تبلیغات سنتی منسوخ شده است اما این واقعیت ندارد. شما باید هوشمندانه عمل کنید. به کمپین‌های تبلیغاتی اخیر که بسیار موفق بوده‌اند، نگاه کنید. همه آنها با احساسات مشتریان ارتباط برقرار کرده‌اند حتی قبل از اینکه محصول خود را به بازار عرضه کنند. تبلیغات خود را شفاف و واضح ارائه دهید تا روی مشتریان بالقوه تاثیر بگذارید. اینگونه می‌توانید حتی قبل از ارائه محصول، ذهن افراد را درگیر آن کنید.
داستان نان ببری!!!!  برند Sainsbury  دارنده فروشگ…
داستان نان ببری!!!! برند Sainsbury دارنده فروشگ…
داستان نان ببری، یکی از موفق ترین داستان های تجربه مشتری بین بازاریابان تجربی است. با دیجی موند همراه باشید تا بیشتر در مورد داستان های جالب بازاریابی تجربی بدانیم.
سرمقاله: سراب شب نامه ! / از سردار قاسم سلیمانی تا
اکبر هاشمی سردبیر هفته نامه شنبه در سرمقاله این شماره می نویسد: بچه های جنگ می دانند. در طول روز نمی شود به راحتی تشخیص داد توپخانه مخفی دشمن از کجا شلیک می کند، برای همین انتظار می کشند تا شب شود و به محض اولین شلیک گرا را می گیرند. از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست و منظورم این نیست که سازندگان شب نامه دشمن هستند…
مشاوره آنلاین روانشناسی بگیرید
مشاوره آنلاین روانشناسی بگیرید
فول فکر! نامش را که می‌شنوید، احتمالا این به ذهن‌تان خطور می‌کند که مکانی است تا بتوانید مشورت بگیرید و یا خدمات مشاوره‌ای تخصصی را دریافت کنید. بله، دقیقا درست حدس زدید! فول فکر (fullfekr.com) چنین جایی است. سیستمی که شما از طریق آن می‌توانید از خدمات روان‌شناسی و مشاوره آنلاین برخوردار شوید. دریافت مشاوره‌های آنلاین در زمینه های مختلف، امکان برقراری ارتباط به صورت چت‌وارسال صدا، امکان برقراری ارتباط به عنوان ناشناس و فضای امن و خصوصی از امکاناتی است که فول فکر در اختیار شما قرار می‌دهد. با وحید کریمانی، بنیانگذار سی و یک ساله فول فکر از ایده تا عمل این استارت‌آپ گفت‌و‌گو کرده‌ایم.  از اینجا شروع کنیم که فول فکر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ فول فکر پلتفرمی است که کارش در واقع برقراری ارتباط بین آدم‌هایی است که دسترسی به یک مشاور یا روان‌شناس را ندارند. به کسانی که دسترسی به مشاور ندارند یا اصلا دسترسی به یک روان‌شناس برای‌شان دشوار است، خیلی ساده به این ارتباط کمک می‌کند. سیستمی تقریبا مشابه به تلگرام اما در حوزه روان‌شناسی و مشاوره است. در واقع فول فکر به شما خدمات روان‌شناسی و مشاوره آنلاین ارائه می دهد. فول فکر از آذر ۹۴ متولد شد.  چطور باید از فول فکر استفاده کرد؟ شما سوال یا مشکل‌تان را به صورت ناشناس در سایت قرار می‌دهید. برای شروع مثلا شما ده هزار تومان اکانت خود را شارژ می‌کنید. سپس کلیک می‌کنید و با هرکدام از روان‌شناسانی که آنلاین هستند و چراغ‌شان سبز است آنلاین مشاوره‌کردن را شروع می‌کنید و علاوه‌بر این امکان رزرو وقت حضوری، مراجعه به مشاورین و روان شناسان فعال هم وجود دارد. همین‌طور فضایی برای شما فراهم شده است که بتوانید به صورت امن و خصوصی با روان‌شناسان متخصص و با‌تجربه به صورت آنلاین صحبت کنید.  هزینه استفاده از این خدمات چقدر است؟ هزینه برای استفاده یک جلسه مشاوره به طور میانگین بیست هزار تومان است. اما این مقدار می‌تواند متغیر باشد و کم و زیاد شود.  با این حساب باید تیم بزرگی را داشته باشید؛ تیم فول فکر شامل چند نفر و با چه تخصص‌هایی است؟ منهای روان‌شناسان، ما تقریبا یک تیم اصلی شش نفره داریم که همگی آنها دارای تخصص بوده و در سمت‌های مختلفی حضور دارند. «علی آتیک» فارغ التحصیل کارشناسی نرم‌افزار و برنامه‌نویس و همین‌طور یکی از کوفاندر های فول فکر، «ملیکا قبادی» کارشناسی نرم‌افزار و مدیر محصول، «سروش خسروی» کارشناسی نرم‌افزار و مدیر فنی و همینطور یکی‌دیگر از کوفاندر‌های ما، «نیما احمدی» کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی و مدیر کنترل کیفی و «ساسان لاهوتی» کارشناسی نرم‌افزار و برنامه‌نویس اندروید فول فکر و من کارشناسی نرم‌افزار و مدیر پروژه تیم فول‌فکر را تشکیل می‌دهیم. بچه‌های ما شماره یک‌های حوزه تخصصی خود هستند و همگی راه‌و‌چاه را خوب می‌شناسند و می‌دانند که از پس کارها باید چطور بر بیایند.  ایده فول  فکر  از کجا آمد؟ آیا الگوی خارجی داشتید؟ فول فکر الگوی خارجی نداشته است. ایده ما در واقع از یکی از صفحات فارسی پرطرفدار روان‌شناسی در فیس بوک آمد. با خودم گفتم چه می‌شد که اصلا یک شبکه و سیستم اختصاصی برای مشاوره‌های روان‌شناسی شکل می‌گرفت و اینطور شد که فول فکر را تاسیس کردم؛ اما نکته جالب اینجاست که تقریبا همزمان با تاسیس و شروع فول فکر در آن طرف دنیا  «تالک اسپیس» که مشابه فول فکر است، شروع به کار می‌کند.  مدل درآمدزایی شما  چیست و کمی درباره چرخه درآمدتان توضیح دهید. شیوه درآمدزایی ما به این شکل است: پولی که کاربران بابت مشاوره واریز می‌کنند ما قسمتی از آن را به روان شناسان می‌دهیم و مقداری از آن را هم خودمان بر می‌داریم.  در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارید؟ در حال حاضر در پروسه جذب سرمایه و پایداری کسب‌و‌کار هستیم و انشاالله که بتوانیم خوب قدم برداریم و در این راه بدرخشیم.  سرمایه اولیه شما چقدر بوده است؟ برادرم  ۵۰ میلون تومان در ازای سهامی که داشتند به من برای شروع این کار دادند. پس از آن با شتابدهنده آواتک گفت‌وگو کردیم و مبلغ ۲۵ میلیون گرفتیم. در مجموع ۷۵ میلیون داشتیم که این کار را شروع کردیم اما متاسفانه این سرمایه آن‌طور که به نظر می‌آید برای تیم بزرگ ما و تخصص و کیفیتی که می‌خواهیم ارائه دهیم، کافی نیست و بهتر است بگویم حتی تا حدودی کم است.  فول فکر چه برنامه‌ها و تدبیرهایی برای آینده خود دارد؟ ارائه اپلیکیشن «آی او اس»‌مان، شناسایی اثربخشی مشاوره‌ها، اینکه در چه گرایش‌هایی اثر‌گذاری بالاتری داریم، شناسایی طیف رده سنی حداکثر مخاطبان‌مان و رسیدگی بیشتر و تخصصی‌تر به نیازهای آنان بخشی از برنامه‌هایی است که برای آینده در نظر داریم.  چه توصیه یا توصیه‌هایی برای آن دسته از افرادی که در اندیشه‌ یک استارتاپ هستند، دارید؟ به دلیل تحریم‌ها و یا فشار‌هایی که از سوی خارج بر ما وارد می‌شود، مواردی پیش آمده که اعتماد به سرویس‌های آماده مخصوصا در پروژه‌های استارتاپی را با مشکل مواجه کرده است. چرا که سرویس‌های زیادی بوده‌اند که به علت اعتماد به سرویسی خارجی، با بسته‌شدن آن به مشکل برخورده و دو فاکتور مهم زمان و سرمایه خود را هدر داده‌اند. بنابراین اولین توصیه‌ای که دارم این است که تلاش کنند برای جلوگیری از این‌گونه مشکلات، خودشان تا حد امکان سرویس موردنیاز‌شان را طراحی کنند. بعد متوجه می‌شوند این کار خیلی به نفع آنهاست و به پیشرفت آن‌ها کمک شایانی می‌کند. توصیه دوم من این است که باید زحمت بکشند و زحمت به این معنا که چه بسا چیزهای بسیار گران‌بهایی را هم در راه رسیدن به هدف ار دست بدهند و هزینه‌های زیادی برایشان پیش‌آید. اغلب کارآفرینان بزرگ هم همیشه بهای زیادی را در این راه داده‌اند وگرنه نمی‌توانستند به‌عنوان یک کار‌آفرین بزرگ جایی در میان نام‌آوران پیدا کنند. توصیه‌ سوم من این است که فریب زیبایی‌های یک استارت‌آپ را نخورند و بدانند برای اینکه به همان زیبایی‌ها برسند، باید آستانه‌ تحمل بالایی داشته باشند. «ایلان ماسک» کار آفرین معروف جمله‌ای در این باره دارد که می‌گوید:« کارآفرینی مثل خوردن خرده شیشه می‌ماند.» واقعا هم همین است و نباید پس از چند بار با شکست مواجه‌شدن آن را ترک کنید. باید پی سختی‌ها را بر تن خود بمالند و آگاه باشند که دارند به سراغ انبوهی از مشکلات هم می‌روند! توصیه آخر من این است که کسی که دارد یک استارت‌آپی راه می اندازد، باید بداند که تیم یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پروژه است و ۷۰ درصد تمرکز کار به دست‌تیم خوب است و همین تیم خوب است که نتیجه را مشخص می کند.
تیم اثربخش یعنی چه؟
تیم اثربخش یعنی چه؟
وقتی از کار تیمی صحبت می‌کنیم، معمولا اثربخشی تیم مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه شود و خوب است که با این مفهوم آشنا شوید. اثربخشی یک تیم در سه مولفه خلاصه می‌شود:  اثربخشی کاری: منظور، میزان موفقیت تیم در دستیابی به اهداف مرتبط با وظایف‌شان است؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلا تیم استارت‌آپی شما تصمیم گرفته است که ۴۰ مصاحبه طی دو هفته برای درک مسئله‌ای (Problem) که قرار است ایده استارت‌آپی آن‌ها، آن را حل کند، انجام دهد؛ بعد از دو هفته، چقدر این هدف محقق شده است؟ آیا اعضا وظیفه خود را به‌درستی انجام داده‌اند یا خیر؟  کامیابی اعضای تیم: منظور از این عبارت، این است که میزان رضایت اعضا، به‌واسطه حضور در این تیم چقدر است؟ آیا نسبت فشار کاری با توان آن‌ها تناسب دارد؟ رشد و پیشرفت هر یک از اعضا به‌طور جداگانه در تیم به چه صورت است؟  پایداری تیمی: رضایت اعضای تیم نسبت به یگدیگر چقدر است؟ چقدر به یکدیگر وابستگی دارند و علاقه‌مند هستند که در کنار یکدیگر کار کنند؟ به‌طور کلی توجه به اثربخشی کاری، شادابی و موفقیت اعضا و پایداری تیم، مهم‌ترین عواملی است که شما باید به‌عنوان یک موسس استارت‌آپ و یا عضو یک تیم استارت‌آپی، از آن‌ها مطلع باشید. به‌منظور اثربخش کردن عملکرد تیم استارت‌آپی، هر یک از اعضای تیم باید به‌صورت فعال بر روی هدف‌هایشان تمرکز کنند و به‌طور منظم راه‌های دستیابی به این اهداف و روش‌های تیم برای کارکردن گروهی را مرور کنند؛ یک موسس، در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. یادتان باشد که همواره فیدبک‌های لازم را در زمینه اهدافی که قرار است به آن‌ها در مسیر رشد استارت‌آپ‌تان دست یابید را با تیم‌تان مرور کنید و به آن‌ها بازخورد بدهید و از آن‌ها بازخوردهای مناسب را نیز دریافت کنید. از طرفی شما باید در راستای بالابردن سطح سلامتی و شادابی اعضای تیم نسبت به روش‌های پشتیبانی اعضا، چگونگی حل تضادها و درگیری‌ها و فضای کلی تیم از نظر اجتماعی، آگاهی‌های لازم را کسب کنید. به‌واسطه عواملی که مطرح کردیم، مناسب‌ترین تیم‌ها، تیم‌هایی هستند که اثربخشی بالایی دارند، سلامت روانی تیم خوب است و پایداری تیم، یک پایداری بلندمدت است؛ این‌ها ویژگی‌های یک تیم استارت‌آپی موفق و چابک است. در نوشته‌های بعدی به تکنیک‌هایی کاربردی در زمینه ارتقای توانمندی‌های کار تیمی و افزایش اثربخشی در تیم‌های استارت‌آپی اشاره خواهیم کرد. یادتان باشد که آگاهی از مفاهیم پایه‌ای کار تیمی، اولین قدم در بروز رفتار کار تیمی است و شما امروز با خواندن این مقاله، اولین گام در این زمینه را طی کردید.   
فرش قرمز کاخ سفید و چراغ سبز باراک اوباما برای صاح
فرش قرمز کاخ سفید و چراغ سبز باراک اوباما برای صاح
استارتاپ و کسب و کار فرش قرمز کاخ سفید و چراغ سبز باراک اوباما برای صاحبین ایده و استارتاپ ها در ایالات متحده کاخ سفید طرحی را مطرح کرده که می تواند بر فعالیت های اقتصادی خارجی در کشور آمریکا تأثیر زیادی داشته باشد. با این اقدام، مهاجرت به آمریکا و پروراندن استارتاپ بسیار ساده تر خواهد شد…